Capaboo

capaboo identitetssida

Nuvarande status

Produkten/tjänsten finns att tillgå på svenska marknaden.

Broschyr och hemsida

Kategori

Produktbeskrivning

Capaboo är ett digitalt verktyg för omsorgsverksamheter som stärker arbetet kring personcentrerad vård genom att fokusera på individens resurser. Insatser och genomförandeplan designas efter varje individs unika behov. Utgångspunkten är ett partnerskap mellan individen, dennes nära anhöriga och professionell vårdpersonal.

Arbetsprocessen som Capaboo bygger på är framtaget och validerat av omsorgsverksamheter inom Bräcke Diakoni. Processen är iterativ och skapar lärande genom reflektion och utvärdering kring vad som är viktigt för den enskilde individen. Genom att fokusera på vad personen kan göra kan vi skapa bättre självkänsla, öka självförtroendet och upplevelsen av livskvalitet. Det kan också hjälpa att kompensera för bristande resurser och minska och förebygga sjukdomssymtom. Att fokusera på personens resurser kan faktiskt innebära att personen bibehåller eller ibland till och med förbättrar sin funktionsförmåga, trots en framskridande sjukdom.

Processen inleds med en kartläggning, som tar hjälp av WHO:s internationella klassifikation för funktionstillstånd, funktionshinder och hälsa (ICF). Efter kartläggningen skapas en KAN-lista som synliggör personens resurser i form av ett resursdiagram. Utifrån individens mål och kartläggningen av funktionstillstånd kan insatser för att nå målen identifieras. Insatserna tar tillvara på individens resurser och försöker om möjligt förstärka dessa ytterligare med hjälp av stödjande/tränande insatser. Även behov täcks upp genom att kompenserande insatser definieras. Insatserna omsätts och genomförs i de praktiska mötena med individen och utförandet kan rapporteras in Capaboo för bättre uppföljning.

Genom hela processen sker en ständig uppföljning där lärdomar fås genom reflektion och analys av resultat. Mätvärdena från kartläggningarna är en viktig del av uppföljningen där funktionstillstånd kan visualiseras över tid för att följa progression. En visuell koppling till utförda insatser möjliggör även utvärdering av dessa aktiviteter och dess inverkan på målbilden. Det tydliggör kopplingen mellan det som är viktigt för personen och de insatser och stöd som fås.

Produktbilder

Behov och nytta

Upplevelsen av att ”JAG KAN” kan ha stor inverkan på personens självförtroende, självkänsla och livskvalitet. Att fokusera på de resurser, kunskaper, kompetenser och livserfarenheter som varje individ är bärare av kan också leda till att personen bibehåller eller ibland till och med förbättrar sin funktionsförmåga.

Capaboo utgår ifrån ett partnerskap mellan det multiprofessionella teamet, anhöriga och den enskilde,
där individen alltid ses som expert på sitt eget liv. Våra kunders interna journalgranskningar visar att verksamheter som arbetar med Capaboo utmärker sig genom att individens önskan, vilja och egna personliga mål har större utrymme i den enskildes sociala dokumentation.

Capaboo bidrar till en strukturerad dokumentation med fokus på individens resurser, planering och genomförande av insatserna, samt analys av resultatet. Förutom att Capaboo stödjer uppföljningen av individuella mål, så kan måluppfyllelsen aggregeras på grupp- och verksamhetsnivå och på det sättet också stödja lärande och kvalitetsutveckling på flera systemnivåer.

Att få direkt feedback på utförda aktiviteter kan också ha en positiv inverkan på omsorgspersonalen, genom att tydligt och visuellt se effekterna av deras insatser. Biståndshandläggare blir dessutom väldigt glada när de får en strukturerad sammanfattning över personens funktionsförmågor.

Exempel på produktimplementering

Capaboo drivs som ett samarbete mellan Alkit Communications AB (teknisk partner) och Bräcke Diakoni (arbetssättet). Västergården inom Bräcke Diakoni har använt tjänsten längst. 

  • Produkten/tjänsten hanterar personuppgifter.

En licensavgift med koppling till verksamhetens storlek, som båda parter kommer överens om. Det kan tex vara baserat på antalet boende för en omsorgsverksamhet eller antal vårdpersonal för en rehabiliteringsenhet. Bräcke Diakoni erbjuder också utbildningar inom arbetssättet om så önskas för en extra kostnad.

Det är en digital tjänst som nås enkelt via webbläsare, eller kan laddas ner som app (Google Play eller App Store) eller som desktop app (Windows, Mac eller Linux).

Länk till webbutik

Kontakt

Länk till hemsida

Om företaget

Alkit Communications AB är ett mjukvaru- och tjänsteföretag med fokus på datainsamling, telematik, analys och samverkan för industriella applikationer och e-hälsa.

Bräcke Diakoni är en hundraårig idéburen stiftelse och en innovativ välfärdsaktör med över 40 verksamheter inom områdena primärvård, äldreomsorg och LSS.

Rulla till toppen